Το HFO 1234yf (τετραφθοροπροπένιο) είναι το νέο ψυκτικό μέσο που κυκλοφορεί ήδη στα νέας παραγωγής οχήματα βάσει υποχρεωτικής οδηγίας από την Ε.Ε.
Αν και υπήρξαν πολλές αντιδράσεις από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω επικινδυνότητας -ίσως να γνωρίζετε μεγάλο δικαστικό αγώνα της Mercedes- και παρόλο που αρκετές εταιρίες δεν ήθελαν να το χρησιμοποιούν στα συστήματα κλιματισμού των οχημάτων τους, το HFO 1234yf έγινε τελικά υποχρεωτικό από την Ευρωπαϊκή ένωση. Πρόκειται για ένα φιλικό προς το περιβάλλον αέριο καθώς ο δείκτης παγκόσμιας θέρμανσης GWP είναι στο 4 (σε αντίθεση με το R134a που είναι στο 1430). O δείκτης καταστροφής στοιβάδας του όζοντος είναι και στα δύο αέρια μηδέν. Τι σημαίνουν όμως αυτοί οι δείκτες;
GWP: Global Warming Potential. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου προκύπτει από το χαρακτηριστικό κάποιων συστατικών της ατμόσφαιρας να αντανακλούν πίσω προς τη Γη τη θερμότητα που ακτινοβολείται από τη Γη στο διάστημα. Με αυτό τον τρόπο η θερμότητα που η γη θα έστελνε προς το διάστημα παραμένει στη γη με όλα τα κακά επακόλουθα.
ODP: Ozone Depletion Potential. Δείκτης καταστροφής στοιβάδας του όζοντος . Η καταστροφή της στοιβάδας του όζοντος προκαλείται κυρίως από τη καταλυτική δράση του χλωρίου και του βρωμίου όταν αυτά είναι συστατικά κάποιων χημικών ενώσεων και τα οποία διασπούν τα μόρια του όζοντος (Ο3).
Ωστόσο, τι το κακό όμως έχει το HFO-1234yf που το κάνει τόσο επικίνδυνο;
Το HFO-1234yf αν και είναι φιλικό στο περιβάλλον είναι εξαιρετικά εύφλεκτο. Το πραγματικό πρόβλημα βέβαια δεν είναι η ευφλεκτότητα ή η χημική αντιδραστικότητα γιατί στο αυτοκίνητο έχουμε συνηθίσει να ασχολούμαστε με επικίνδυνες ουσίες, όπως βενζίνη, υγρά φρένων ή οξύ μπαταρίας. Το πραγματικό πρόβλημα προκύπτει όταν το HFO-1234yf καεί. Με την καύση του το HFO-1234yf μετατρέπεται σε Υδροφθορικό οξύ ή Υδροφθόριο όπως λέγεται. Η αντίδραση της καύσης του HFO-1234yf είναι η: CF3CFCH2 + 2.5 O2 → 2 CO2 + 2 HF + COF2.
Το Υδροφθόριο θεωρείται κατά τους διεθνείς οργανισμούς ένα ύπουλο δηλητήριο το οποίο αν έρθει σε επαφή με τα μάτια ή το δέρμα επιφέρει ανεπανόρθωτες βλάβες. Σε περίπτωση εισπνοής του Υδροφθορίου ή αερολυμάτων Υδροφθορικού οξέος δημιουργούνται εγκαύματα στο αναπνευστικό σύστημα με όλες τις συνέπειες αυτών.
Πρόσφατα το Γερμανικό περιοδικό Auto Bild έκανε ένα πείραμα που άφησε όλους του εμπλεκόμενους άφωνους. Σε έναν απομονωμένο χώρο τοποθέτησαν το κεφάλι από ένα γουρούνι που προμηθεύτηκαν από ένα σφαγείο και το ψέκασαν με 10 γραμμάρια Υδροφθόριο. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
Μετά από μια σύντομη έκθεση στα δέκα γραμμάρια αέριο Υδροφθόριο, το δέρμα μέσα σε μισή ώρα γίνεται σκούρο γκρι, τα μάτια γίνονται νεφελώδη γαλακτώδη. «Το γκρι χρώμα είναι ένα σημάδι ότι το Υδροφθορικό οξύ που εγχέεται στο δέρμα και αντιδρά με τον ιστό», δήλωσε ο επικεφαλής του πειράματος. Αν το γουρούνι ήταν ζωντανό, θα ήταν σήμερα πολύ αργά για να βοηθηθεί. Έτσι, όλα τα αποτελέσματα των δοκιμών μιλούν από μόνα τους: Η χρήση HFO-1234yf στον αυτόματο κλιματισμό είναι επικίνδυνη.
Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα που προκύπτει από το νέο HFO-1234yf είναι η ιδιαίτερα υψηλή τιμή του κάτι που η κατασκευάστρια εταιρεία δικαιολόγησε ως «κόστος ανάπτυξης». Το μέσο κόστος ανά κιλό είναι περίπου στα 150-200€ και απαιτούνται ειδικά μηχανήματα συντήρησης καθώς δεν επιτρέπεται η μίξη του με άλλο αέριο. Τα αυτοκίνητα φέρουν ειδικές βαλβίδες ελέγχου ώστε να αποφευχθεί η ακούσια μίξη των αερίων στο συνεργείο.
Στην Αυστραλία για πολλά χρόνια ως υποκατάστατο του R134a χρησιμοποιούνται φθηνοί υδρογονάνθρακες όπως προπάνιο και γεμίζονται χωρίς προηγούμενη μετατροπή σε παλαιές εγκαταστάσεις. Το οικονομικό όφελος για τον πελάτη θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό καθώς το προπάνιο κοστίζει ανά κιλό λιγότερο από ένα ευρώ.
Κι εδώ γεννιέται το ερώτημα : ποιός θα μπορούσε να είναι ο λόγος για τον οποίο θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί ο εν λόγω τύπος του ψυκτικού αερίου, δεδομένου πώς πέραν του κόστους του, είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνο για τον άνθρωπο; Ξέρουμε όλοι πολύ καλά πως ατυχήματα συμβαίνουν. Γιατί παίζουν καθ'αυτόν τον τρόπο με την υγεία των ανθρώπων;
Πηγή : 👇
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου